
I. Lekki Tornister to działania skierowane do całej społeczności szkolnej
1. nauczycieli
by wymagali noszenia tylko niezbędnych podręczników noszenia i zeszytów, a także przekazywali wiedzę nt. profilaktyki wad postawy dzieciom i ich opiekunom;
2. rodziców i opiekunów
by codziennie kontrolowali zawartość tornistrów swoich pociech, a także wiedzieli, czym kierować się podczas zakupu plecaków i innych przyborów szkolnych;
3. dzieci
by wiedziały, jak prawidłowo spakować i nosić tornister i dlaczego wkładanie do niego góry zabawek może być szkodliwe dla ich kręgosłupów;
4. pracownicków obsługi – ważenie tornistrów;
5. pielęgniarki szkolnej – pogadanka, prelekcje, ważenie tornistrów.
II. Jaki mamy w tym cel
Rozpowszechnianie informacji na temat profilaktyki wad postawy, zwrócenie uwagi na niezmieniający się problem przeciążonych plecaków uczniów oraz zmniejszenie jego skali w przyszłości, a co za tym idzie – działanie na rzecz prostych i zadowolonych kręgosłupów.
III. Co robimy w szkole
1. W oddziale przedszkolnym i w klasie pierwszej rozpoczynamy zajęcia edukacyjne w dniach adaptacyjnych organizowanych w sierpniu przed rozpoczęciem roku szkolnego.
2. Organizowanie zajęć z gimnastyki korekcyjnej dla dzieci z wada postawy.
3. Informacje, gazetki w szkole o wadach postawy spowodowanych ciężkim tornistrem,
4. Zakup szafek, w miarę możliwości finansowych szkoły, aby uczniowie mogli pozostawiać część podręczników,
5. Wygospodarowanie w klasach I-III miejsc na podręczniki,
6. W klasach IV-VIII podręczniki z części przedmiotów, takich jak muzyka, plastyka, technika, informatyka pozostawiać w szkole,
7. Cyklicznie, co 3 miesiące ważenie tornistrów w szkole.
8. Umożliwienie uczniom ważenia tornistrów ( 2x w gabinecie pielęgniarki, 3x w stałym miejscu ustalonym w szkole np. w pokoju obsługi).
9. Udział w VI edycji programu „Lekki tornister”.- szkoła nie przystąpiła
10. Udział uczniów w dodatkowych zajęciach sportowych z elementami gimnastyki
korekcyjnej.
11. Dzialania ujęto w projekcie „Szkoła Promująca Zdrowie”,
12. Cykliczne zajęcia edukacyjne dla rodziców podczas spotkań i uczniów na godzinach wychowawczych.
13. Informacja zwrotna podczas spotkań z rodzicami.
14. Wykorzystanie e-booków na lekcjach.
15. Nauczyciele przedmiotów coraz częściej rezygnują z ćwiczeń przedmiotowych na rzecz zeszytów bądź materiałów edukacyjnych.
DEKALOG DLA RODZICÓW SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1 W DOBRYM MIEŚCIE
Dodatkowo nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 1 w Dobrym Mieście dzielą się swoimi pomysłami z rodzicami, z uczniami i nauczycielami:
- Przynoszenie na zajęcia tylko jednego podręcznika na ławkę – uczniowie mogą umawiać się wzajemnie ze sobą i nosić podręczniki do innych przedmiotów, a korzystać z nich wspólnie na lekcjach
- Możliwość zagospodarowania miejsca na podręczniki w szafkach w swoich salach
- Uporządkowanie własnych szafek, w których uczniowie mogliby zostawiać książki w ciągu dnia